© М. М. Вагабов

УДК 338.484  DOI: 10.25744/genb.2018.12.4.004

ПРОБЛЕМЫ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ

КУЛИНАРНОГО ТУРИЗМА В ДАГЕСТАНЕ

© М. М. Вагабов

Московский политехнический университет, г. Москва, Россия

Гастрономический туризм и другие его разновидности, в том числе кулинарный туризм, все чаще становится  объектом  научного  исследования.  Вместе  с  тем  до  настоящего  времени  в  данных аспектах туризмологии остается нерешенным целый ряд проблем теоретического и методологического характера. В работе раскрывается методика оценивания состояния, а также анализируются сильные и слабые стороны кулинарного туризма в Дагестане. С этой целью в республику были привлечены ведущие эксперты в области гастрономического туризма и практической кулинарии. Это помогло выявить наиболее яркие объекты и явления, связанные с кулинарным делом в Дагестане. Подчеркивается, что некоторые виды пищевкусовой индустрии туризма, несмотря на огромные возможности развития в Дагестане, из-за возникшей в последние годы религиозной ситуации практически лишились перспектив. В статье обозначены главные проблемы и перспективные направления совершенствования кулинарного дела как элемента формирующегося в республике туристического кластера.

Ключевые слова: Дагестан, туризм, дестинация, национальная кухня, кулинарный туризм, гастрономический туризм, брендовые блюда.

PROBLEMS AND PROSPECTS FOR THE DEVELOPMENT

OF CULINARY TOURISM IN DAGESTAN

© M. M. Vagabov

Moscow Polytechnic University, Moscow, Russia

Gastronomic tourism and its other varieties, including culinary tourism, are increasingly becoming the object  of scientific  research. At the same  time,  to date, a number  of theoretical  and methodological problems remain unresolved in these aspects of tourismology. The work reveals the method of assessing the state, and also analyzes the strengths and weaknesses of culinary tourism in Dagestan. To this end, leading experts in the field of gastronomic tourism and practical cooking were brought to the republic. This helped to identify the brightest objects and phenomena associated with culinary business in Dagestan.

It  is  emphasized  that  some  kinds  of  food-flavoring  tourism  industry,  despite  the  huge  opportunities for development in Dagestan, because of the religious situation that has arisen in recent years, have practically lost prospects. The article outlines the main problems and promising directions for improving the culinary business as an element of the tourism cluster that is being formed in the republic.

Keywords:  Dagestan,  tourism,  destination,  national  cuisine,  culinary  tourism,  gastronomic  tourism, branded dishes.